KODEKS ETYKI SIME POLSKA SP. Z O.O.

Dlaczego potrzebujemy Kodeksu Etyki?

Kodeks Etyki wyznacza kierunki naszych zachowań i działań w relacjach z otoczeniem zewnętrznym, jak i wewnątrz SIME Polska. Stanowi istotne uzupełnienie ram prawnych działalności spółki. Zasady kodeksowe dopełnione są wewnętrznymi regulacjami oraz ustaleniami zawartymi w dokumentach dwustronnych.

Kogo dotyczy nasz Kodeks Etyki?

Kodeks Etyki jest wiążący dla wszystkich pracowników i członków Zarządu, niezależnie od zajmowanego stanowiska. Każdy pracownik jest odpowiedzialny za zapoznanie się z określonymi w Kodeksie zasadami postępowania, uwzględnianie ich we własnych działaniach i stosowanie przy podejmowaniu decyzji i działań.

Jakie są skutki nieprzestrzegania Kodeksu Etyki?

Nieprzestrzeganie Kodeksu Etyki może prowadzić do poważnych szkód dla pracowników oraz dla naszych partnerów i interesariuszy, dlatego naruszanie Kodeksu może zostać uznane za ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych.

O nas

SIME Polska sp. z o.o. prowadzi działalność w zakresie dystrybucji i obrotu gazem ziemnym na terenie Polski od września 2009 r. Początkowo Spółka funkcjonowała na terenie 5 miast i gmin, obecnie nasze gazociągi znajdują się w 29 miastach i gminach położonych na terenie 3 województw, a gaz ziemny sprzedajemy odbiorcom na terenie całego kraju.

Inwestorzy z Włoch, założyciele Spółki, wnieśli nie tylko kapitał, ale też nowoczesne rozwiązania techniczne i organizacyjne, a także wrażliwość na dobre relacje z otoczeniem i szacunek w stosunkach pracodawca – pracownik. Połączenie tych cech z polską przedsiębiorczością, wyczuleniem na problematykę dyskryminacji, ekologii, praworządności pozwoliło zbudować Przedsiębiorstwo, w którego działalności stosowane są w codziennej praktyce zasady etyczne spisane w niniejszym Kodeksie.

Nasze pryncypia:

  1. budujemy oparte na zasadach partnerskich relacje z podmiotami, z którymi współpracujemy,
  2. zaspokajamy oczekiwania naszych klientów najlepiej jak potrafimy,
  3. przestrzegamy przepisów prawa,
  4. przestrzegamy procedur firmowych,
  5. dbamy o bezpieczeństwo naszych klientów i współpracowników,
  6. czujemy się odpowiedzialni za środowisko, w którym prowadzimy działalność,
  7. tworzymy zespół realizujący cele firmy w przyjaznej atmosferze,
  8. postępujemy zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym Kodeksie Etyki.

 

SIME POLSKA A OTOCZENIE SPOŁECZNE I BIZNESOWE

1. Relacje z otoczeniem społecznym

  • Tworzymy nasze plany rozwojowe w stałej współpracy z lokalnymi władzami w szczególności z organami samorządu szczebla podstawowego.
  • Wytyczając trasy gazociągów działamy na rzecz zrównoważonego rozwoju miast i gmin oraz zaspokojenia potrzeb lokalnych społeczności.
  • Projektujemy sieci gazowe tak aby w jak najmniejszym stopniu ingerować w środowisko naturalne.
  • Prowadzimy działania na rzecz edukacji ekologicznej i ochrony środowiska.
  • Ewentualne usunięcie lub uszkodzenia drzewostanu powstałe w trakcie budowy sieci gazowej rekompensujemy nowymi nasadzeniami.
  • Dotrzymujemy przyjętych zobowiązań.
  • Terminowo regulujemy należności na rzecz państwa jak i samorządów.
  • W swojej działalności nie kierujemy się sympatiami politycznymi, nie wspieramy partii politycznych ani komitetów wyborczych.

2. Relacje z wykonawcami

  • Budujemy długotrwałe, stabilne relacje z lokalnymi wykonawcami, służące rozwojowi firm i lokalnej społeczności.
  • W postępowaniach przetargowych stosujemy jednolitą, transparentną procedurę, zapewniającą uczciwą konkurencję.
  • Warunki zamówień z wolnej ręki określamy w trybie transparentnych negocjacji, kierując się zasadą równości i poszanowania oczekiwań stron.
  • Ustalamy realne terminy wykonania prac.
  • Wymagamy pełnej, zgodnej z ustaleniami realizacji przyjętych zobowiązań, w szczególności wysokiej jakości prac oraz stosowania najlepszych dostępnych na rynku materiałów.
  • Od naszych wykonawców wymagamy działania zgodnie z przepisami prawa oraz zasadami BHP.
  • Terminowo realizujemy płatności.

3. Inne zasady postępowania z otoczeniem społecznym i biznesowym

  • Szanujemy własność intelektualną i tajemnicę handlową.
  • Nie przyjmujemy i nie oferujemy korzyści, które są niezgodne z prawem, dlatego wymiana upominków i innych przysług z partnerami biznesowymi jest zgodna z ogólnie przyjętymi zasadami prowadzenia działalności i limitami określonymi prawem.
  • Stosujemy uczciwe zasady konkurencji i promocji.
  • Systematycznie kontrolujemy bezpieczeństwo funkcjonowania sieci gazowej.
  • Niezwłocznie usuwamy skutki awarii na sieci gazowej, mając na uwadze bezpieczeństwo ludzi i mienia.
  • Jesteśmy otwarci na stosowanie nowych technologii.
  • Zapewniamy bezpieczeństwo danych cyfrowych i informacji przetwarzanych w naszych systemach teleinformatycznych.
  • Ściśle przestrzegamy przepisów prawa.

4. Relacje z klientami

  • W procesie obsługi klienta stosujemy wysokie standardy kultury osobistej, uprzejmości i kompetencji.
  • Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom klientów.
  • Staramy się zapewnić możliwie krótkie terminy od podpisania umowy do przyłączenia do sieci gazowej obiektu klienta.
  • Zapewniamy w biurach obsługi klienta, na stronie internetowej oraz we wzorach dokumentów i materiałach pełną informację o produkcie oraz warunkach skorzystania z naszej oferty.
  • Zapewniamy stałość i bezpieczeństwo dostaw.
  • W naszych biurach stwarzamy warunki do obsługi klientów z ograniczeniami ruchowymi.
  • Przetwarzamy dane osobowe zgodnie obowiązującymi przepisami prawa i wewnętrznymi regulacjami.

 

SIME POLSKA A PRACOWNICY

1. Zasady ogólne

  • Dbamy o zatrudnianie pracowników o wysokich kompetencjach, a także dążymy do właściwego wykorzystania kompetencji pracowników oraz efektywnego zarządzania transferem wiedzy i umiejętności.
  • Tworzymy środowisko, które sprzyja rozwojowi kompetencji.
  • Pracownicy aktualizują na bieżąco wymagane na danym stanowisku uprawnienia.
  • Stwarzamy realne możliwości podnoszenia kwalifikacji i awansu zawodowego.
  • Zapewniamy równe szanse kandydatom do pracy w procesach rekrutacyjnych oraz w polityce awansowania i zmiany wynagrodzenia.
  • Stwarzamy przyjazne środowisko i warunki pracy, wszystkich pracowników traktujemy z szacunkiem, a wzajemne relacje opieramy na partnerstwie, uczciwości i zaufaniu.
  • Stosujemy przepisy i zasady BHP, w tym zakresie ergonomii, szkoleń i badań wstępnych oraz okresowych.
  • Nie tolerujemy żadnych form dyskryminacji zarówno w procesie rekrutacji, jak i w czasie pracy, zwłaszcza z powodu płci, rasy, wieku, pochodzenia, religii, niepełnosprawności, orientacji seksualnej, stanu cywilnego, przynależności do partii politycznych.
  • Niedopuszczalne są jakiekolwiek działania o charakterze mobbingu czy też molestowania fizycznego, psychicznego, werbalnego seksualnego lub innego.
  • Obowiązkiem wszystkich pracowników jest dbanie o dobre imię SIME Polska, zarówno poprzez stosowanie zasad określonych w niniejszym Kodeksie Etyki, jak poprzez przykładne zachowanie poza godzinami pracy.

2. Szczególne obowiązki kadry kierowniczej

  • Udzielanie w obszarze swoich kompetencji niezbędnych wyjaśnień lub rad związanych z rozstrzyganiem dylematów etycznych zgłaszanych przez pracowników lub pracowniczki.
  • Przyjmowanie od osób pracujących i współpracujących zgłoszeń dotyczących nieprawidłowości lub naruszeń Kodeksu Etyki, reagowanie na wszelkie zachowania mogące skutkować negatywnymi konsekwencjami.
  • Udzielanie wsparcia pracownikom i pracowniczkom zgłaszającym obawy natury etycznej oraz chronienie ich przed działaniami odwetowymi ze strony osób dopuszczających się nieetycznych praktyk.

3. Postanowienia końcowe

  • W razie wątpliwości co do interpretacji Kodeksu lub uznania czy dane działanie jest zgodne z Kodeksem Etyki pracownicy mogą poprosić o wsparcie przełożonego lub rzecznika ds. etyki.
  • Każdy pracownik ma obowiązek zgłoszenia naruszenia Kodeksu przełożonemu i/lub rzecznikowi ds. etyki.
  • Pracownik dokonujący zgłoszenia naruszenia podlega szczególnej ochronie.
  • Każdy podmiot zewnętrzny może przekazać informację związaną z naruszeniem Kodeksu Etyki na adres info@simepolska.pl.